Ternyata, Sultan Iskandar Muda Wajibkan Kenduri Maulid bagi Rakyat Aceh
Para santri menyantap hidangan Maulid. Foto: glory.travel.com |
Oleh Tgk Al
Fadhal
Polemik tentang hukum khenduri maulid terjadi pro&kontra dikalangan masyarakat
aceh, manyoritas masyarakat aceh memperingati milad nabi dengan membagi-bagikan
makanan,menyantuni anak yatim dan bershalawat kepada nabi. hal ini terjadi
diseluruh gampong dalam provinsi aceh saat memasuki bulan Rabi'ul Awal hingga
bulan Jumadil Awal selama 3 bulan yang sudah menjadi tradisi masyarakat aceh
secara turun-temurun.
Dari mana asal usul perayaan "Khauri Mulod: di Aceh?
Dalam sebuah artikel dari Tan Sri Sanusi Junid translaterisi
manuskrip dari kerajaan Islam Bandar Aceh Darussalam telah ditemukan di
perpustakaan Universiti Kebangsaan Malaysia. Manuskrip ini merupakan 'Wasiat
Sultan Aceh' kepada pemimpin-pemimpin Aceh pada 913 Hijriah pada tanggal 12
Rabi'ul Awwal hari Ahad bersamaan 23 Juli, 1507. yang tulisan aslinya berbahasa
Jawie (arab-melayu). Manuskrip ini lebih dikenal dengan sebutan "The
Aceh Code"
sebagian semenanjung Malasyia merupakan wilayah kekuasan kerajaan Aceh pada abad ke 16 setelah Sultan Iskandar Muda berhasil mengusir portugis ditanah malaka, besar kemungkinan manuskrip tersebut merupakan surat resmi kerajaan aceh yang ditembuskan kepada pemimpin kerajaan Pahang yang termasuk wilayah ke daulatan Aceh.
sebagian semenanjung Malasyia merupakan wilayah kekuasan kerajaan Aceh pada abad ke 16 setelah Sultan Iskandar Muda berhasil mengusir portugis ditanah malaka, besar kemungkinan manuskrip tersebut merupakan surat resmi kerajaan aceh yang ditembuskan kepada pemimpin kerajaan Pahang yang termasuk wilayah ke daulatan Aceh.
Pada Poin ke 17 disebutkan "diwajibkan ke atas sekalian rakyat Aceh
mengerjakan khanduri Maulud akan Nabi SAW, tiga bulan sepuluh hari waktunya
supaya dapat menyambung silaturrahmi kampung dengan kampung datang mendatangi
kunjung mengunjung ganti-berganti makan khanduri maulut.
pandangan penulis ini merupakan amanah bagi Gubernur Aceh yang seyogianya
para Sultan aceh telah mampu mencapai puncak kejayaannya. berikut selengkapnya
terjemahan manuskrip "THE ATJEH CODE".
Bismillahirrahmanirrahim, Amma Ba'du...
Mulai terdiri Kerajaan Aceh Bandar Darussalam iaitu pada tahun 913 Hijriah
pada tanggal 12 Rabi'ul Awwal Hari Ahad bersamaan 23 Julai, 1507. Atas nama
yang berbangsawan bangsa Aceh iaitu Paduka Seri Sultan Alauddin Johan Ali
Ibrahim Mughayat Syah Johan Berdaulat...;
Maka pohon kerajaan mulai tersusun oleh yang berbangsawan tersebut hingga
sampai pada kerajaan puteranya yang kuat iaitu Paduka Seri Sultan Alauddin
Mahmud Al-Qahhar Ali Riayat Syah...
Kemudian hingga sampai pada masa kerajaan cicitnya iaitu Raja yang
lang-gemilang gagah perkasa yang masyhur al-mulaqaab Paduka Seri Sultan
Al-Mukarram Sultan Alauddin Mahkota Alam Iskandar Muda Perkasa Alam Syah Johan
Berdaulat Zilullah Fil Alam...;
Iatiu telah ijmak keputusan sabda muafakat Kerajaan Aceh Bandar Darussalam
beserta alim ulamak dan hulubalang dan menteri-menteri...;
Iaitu telah ditetapkan dia dan telah difaftarkan dan iaitu dengan sahih sah
dan muktamad dengan memberitahu dan diperintahkan dia dengan mengikut dan
menurut menjalankan dan melaksanakan oleh seluruh pegawai-pegawai Kerajaan Aceh
Bandar Darussalam dan jajahan takluknya iaitu diwajib difayahkan di atas
seluruh rakyat Aceh Bandar Darussalam dan jajahan takluknya...;
Bahawasanya kita semuanya satu negeri bernama Aceh dan berbangsa Aceh dan berbahasa Aceh dan kerajaan Aceh dan alam Aceh...;
Bahawasanya kita semuanya satu negeri bernama Aceh dan berbangsa Aceh dan berbahasa Aceh dan kerajaan Aceh dan alam Aceh...;
Yakni satu
negeri satu bangsa dan satu kerajaan dan satu alam dan satu agama yakni Islam
dengan mengikut syariah Nabi Muhammad SAW...;
Atas jalan
ahlu-Sunnah wal Jamaah dengan mengambil hukum daripada Qur'an dan Hadis dan
qias dan ijmak ulamak ahlu-sunnah wal jamaah...;
Dengan hukum
dengan adat dengan resam dengan kanun iaitu syarak Allah dan syarak Rasullulllah
dan syarak kami...;
Bernaung di
bawah Alam Merah Cap Peudeung lukisan warna putih yang berlindung di bawah
panji-panji Syariat Nabi Muhammad SAW...;
Dari dunia
sampai ke akhirat dalam dunia sepanjang masa :
Pertama, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh yang lelaki lagi mukaallaf dan bukan gila iaitu
hendaklah membawa senjata ke mana-mana pergi berjalan siang-malam iaitu pedang
atau sikin panjang atau sekurang-kurangnya rincong tiap-tiap yang bernama
senjata.
Kedua, tiap-tiap rakyat mendirikan rumah atau masjid atau baleeh-baleeh atau meunasah maka pada tiap-tiap tihang di atas puting di bawah bara hendaklah di pakai kain merah dan putih sedikit yakni kain putih.
Kedua, tiap-tiap rakyat mendirikan rumah atau masjid atau baleeh-baleeh atau meunasah maka pada tiap-tiap tihang di atas puting di bawah bara hendaklah di pakai kain merah dan putih sedikit yakni kain putih.
Ketiga, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh iaitu bertani utama lada dan barang sebagainya.
Keempat, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh mengajar dan berlajar pandai emas dan pandai besi
dan pandai tembaga beserta ukiran bunga-bungaan.
Kelima, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh yang perempuan iaitu mengajar dan belajar membikin
tepun (tenun) bikin kain sutera dan kain benang dan menjaid dan menyulam dan
melukis bunga-bunga pada kain pakaian dan barang sebagainya.
Keenam, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh belajar dan mengajar jual-beli dalam negeri dan
luar negeri dengan bangsa asing.
Ketujuh, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh belajar dan mengajar ilmu kebal.
Kedelapan, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh yang laki-laki mulai taklif syarak umur lima belas
tahun belajar dan mengajar main senjata dengan pendekar silek dan barang
sebagainya
Kesembilan, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh dengan wajib ain belajar dan megajar ilmu agama
Islam syariah Nabi Muhammad SAW atas almariq ( berpakaian ) mazhab ahlu-sunnah
wal jamaah r. ah ajmain.
Kesepuluh, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh menjauhkan diri daripada belajar dan mengajar ilmu
kaum tujuh puluh dua yang di luar ahli sunnah wal jamaah r. ah ajmain.
Kesebelas, sekalian hukum
syarak yang dalam negeri Aceh diwajibkan memegang atas jalan Mazhab Imam
Syafi'i r.a. di dalam sekalian hal ehwal hukum syarak syariat Nabi Muhammad
SAW. Maka mazhab yang tiga itu apabila mudarat maka dibolehkan dengan cukup
syartan ( syarat ). Maka dalam negeri Aceh yang sahih-sah muktamad memegang
kepada Mazhab Syafi'i yang jadid.
Keduabelas, sekalian
zakat dan fitrah di dalam negeri Aceh tidak boleh pindah dan tidak diambil
untuk buat bikin masjid-masjid dan balee-balee dan meunasah-meunasah maka zakat
dan fitrah itu hendaklah dibahagi lapan bahagian ada yang mustahak menerimanya
masing-masing daerah pada tiap-tiap kampung maka janganlah sekali-kali
tuan-tuan zalim merampas zakat dan fitrah hak milik yang mustahak dibahagi
lapan
Ketigabelas, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh membantu kerajaan berupa apa pun apabila fardhu
sampai waktu datang meminta bantu
Keempatbelas, diwajibkan
diatas sekalian rakyat Aceh belajar dan mengajar mengukir kayu-kayu dengan
tulisan dan bunga-bungaan dan mencetak batu-batu dengan berapa banyak pasir dan
tanah liat dan kapur dan air kulit dan tanah bata yang ditumbok serta batu-batu
karang dihancur semuanya dan tanah diayak itulah adanya.
Kelimabelas, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh belajar dan mengajar Indang Mas di mana-mana
tempatnya dalam negeri.
Keenambelas, diwajibkan
di atass sekalian rakyat Aceh memelihara ternakan seperti kerbau dan sapi dan
kambing dan itik dan ayam tiap-tiap yang halal dalam syarak agama Islam yang
ada memberi manfaaf pada umat manusia diambil ubat.
Ketujuhbelas, diwajibkan
ke atas sekalian rakyat Aceh mengerjakan khanduri Maulud akan Nabi SAW, tiga
bulan sepuluh hari waktunya supaya dapat menyambung silaturrahmi kampung dengan
kampung datang mendatangi kunjung mengunjung ganti-berganti makan khanduri
maulut.
Kedelapanbelas, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh bahawa hendaklah pada tiap-tiap tahun mengadakan
Khaduri Laut iaitu di bawah perintah Amirul Bah yakni Panglima Laot.
Kesembilanbelas, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh mengerjakan Khanduri Blang pada tiap-tiap kampung
dan mukim masing-masing di bawah perintah Penglima Meugoe dengan Kejrun Blang
pada tiap-tiap tempat mereka itu.
Keduapuluh, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh bahawa tiap-tiap pakaian kain sutera atau benang
atau payung dan barang sebagainya yang berupa warna kuning atau warna hijau
tidak boleh memakainya kecuali yang boleh memakainya iaitu Kaum Bani Hasyim dan
Bani Muthalib yakni sekalian syarif-syarif dan sayed-sayed yang turun menurun
silsilahnya daripada Saidina Hasan dan Saidina Husin keduanya anak Saidatina
Fatima Zahra Nisa' Al-Alamin alaihassalam binti Saidina Rasulullah Nabi
Muhammad SAW; dan warna kuning dan warna hijau yang tersebut yang dibolehkan
memakainya iaitu sekalian kaum keluarga ahli waris Kerajaan Aceh Sultan yang
raja-raja dan kepada yang telah diberi izin oleh kerajaan dibolehkan
memakainya; kepada siapapun.
Keduapuluhsatu, diwajibkan
di atas sekalian rakyat Aceh bahawa jangan sekali-kali memakai perkataan yang
hak kerajaan: Pertama titah kedua sabda ketiga Karunia keempat Nugerahi kelima
Murka keenam Daulat ketujuh Seri Pada ( Paduka ) kedelapan Harap Mulia
kesembilan Paduka Seri kesepuluh Singgahsana kesebelas Takhta keduabelas Duli
Hadrat ketigabelas Syah Alam keempatbelas Seri Baginda kelimabesar Permaisuri
keenambelas Ta.
Maka
demikianlah sabda muafakat yang sahih-sah muktamad daripada Kerajaan Aceh
Bandar Darussalam adanya.
Maka hendaklah
menyampaikan sabda muafakat keputusan kerajaan kami oleh Hulubalang Menteri
kami kepada sekalian rakyat kami ke seluruh Aceh iaitu daerah-daerah dan
mukim-mukim dan kampung-kampung dan dusun-dusun timur dan barat tunong dan
baruh kepada sekalian imam-imam dan kejrun-kejrun dan datuk-datuk dan
kechik-kechik dan wakil-wakil dan sekalian orang yang tuha-tuha dan muda-muda
dan sekalian orang yang ada jabatan masing-masing besar dan kecil menurut
kadarnya dan ilmunya;
Tgk Al Fadhal |
Iaitu
mudah-mudahan insya Allah ta'ala dapat selamat bahagia sekalian umat manusia
dalam negeri Aceh Bandar Darussalam khasnya dan Aceh jajahan takluk amnya iaitu
siapa menjadi manusia yang baik dan berkelakuan yang baik serta tertib sopan
majlis dan hormat mulia yang sempurna dengan berkat syafaat Nabi SAW supaya
terpeliharalah bangsa kami Aceh dan negeri kami Aceh daripada mara dan bahaya
dengan selamat sejahtera bahagia sepanjang masa dan jauh daripada lembah
kehinaan dan kesusahan sepanjang hidup;
Supaya
terpeliharalah negeri kami Aceh dan alam kami Aceh dan bangsa kami Aceh dengan
usaha yang banyak supaya dapat mesra kesenangan bersama-sama iaitu antara
rakyat dengan kerajaan dengan bersatu seperti nyawa dengan jasaad serta dengan
taqwa dan tawakkal kepada Allah ta'alaa dengan menahan sabar daripada kepayahan
maka tentu akhirnya insya Allah ta'ala dapat jadi kebajikan bersama-sama dengan
saudara-saudara-saudara Islam yang dalam negeri Aceh dengan berkasih-kasihan
dengan mengikut Syarak Allah dan Syarak Rasul dan Syarak Kerajaan.
Tgk Al Fadhal adalah Ketua Humas Ikatan Penulis Santri Aceh (IPSA) Kab. Bireuen.